9.7.11

System i kaoset

Via designspongeonline.com
Noen av mine venninner er permittere. Uansett når jeg kommer på besøk, uanmeldt eller ei, er det ikke en ting å sette fingeren på. Ikke et håndkle som henger skjevt på badet, ikke et flekk på kjøkkenbordet og ikke en sokk på vaskerommet som mangler en partner. Det er nesten som å komme hjem til eksmannen til Julia Roberts i filmen I seng med fienden. Hvordan klarer de det? Hva er hemmeligheten? Dette vil jeg til bunns i. Jeg jobber med en sak om å holde hjemmet ryddig og fint, men samtidig bevare både forstanden og ekteskapet. –– Hver ting på sin plass, til sin tid, sier pappen til Albert Åberg. Fint det, men jeg vil ha noen konkrete smarte tips og gode råd. Hvordan holder du huset (eller deler av det) ryddig? Hvordan sorterer du? Kaster du rått og brutalt eller tar du vare på timeplanene fra dengang barna gikk i første klasse og alle julekortene fra år tilbake. Hvordan unngår du at kjøkkenbenken flyter over av matbokser og bilnøkler ( og unngår at bilnøklene havner i oppvaskmaskinen.... det er litt dumt har jeg erfart, men da var jeg i ammetåke og da var alt lov) Har du noen gode tips og smarte løsninger, blir jeg super happy om du deler, enten i en kommentar eller en link til et blogginnlegg. Random org. hjelper meg med å plukke ut en som får en liten overraskelse fra By Nord, som takk for hjelpen.





Pin It

10 kommentarer:

  1. Oi, jeg jobber med å få til det samme, hehe! Jeg vil gjerne ha et slikt hjem, men det er ikke så enkelt. ;) Mitt beste tips må være å sette ting på plass når man har brukt det, og at man har rutiner på husarbeidet. Og se mindre på tv og bruk pc'en mindre, særlig den tiden der man er ferdig å gjøre det man skal og har lyst til, og bare sitter og knotter og knotter og venter på å bli underholdt. :) Det tar ekstremt mye tid.

    SvarSlett
  2. jeg jobber med samme sak her. . . Og personlig har jeg kommet fram til at å ha det ryddig og pent krever enormt mye jobb. Til å begynne med kjennes det helt uoverkommelig ut men som nevnt over her så er det rutiner som gjelder. Jeg har blitt litt rutinert og mye mer rutinert enn jeg var men har virkelig en vei å gå her. Jeg elsker å ha det ryddig og rent men elsker ikke husarbeid. . . Sukk. . . En annen ting jeg har funnet ut er at alt må ha sin faste plass og at man sorterer i skap og skuffer etter hvor ofte ting er brukt. . . Mel må stå foran melis i matskapet for eks. Ja. . . Og de som har det fint på badet har som regel like håndduker og lite emballasje fram. Hmmm. . . Mer? Ja. . . Selv om krukke og bokser og annen pynt koster på tusenvis ser til og med det ut som rot om det blir for mye. . . Sukk. . . Nå skal jeg rydde på kjøkkenet. . .

    SvarSlett
  3. Her også jobbes det med ryddigheten. Man vet aldri når noen kommer på besøk eller når naboen banker på for å låne mel..
    Det er ganske slitsomt når man har en mann som ikke er sååå opptatt av det. Skjønner jo at det skal litt til for å bry seg om håndklærne henger med bretten til høyre eller venstre eller om putene står pent. Men jeg har funnet ut at hvis alt har sin faste plass og det ryddes vekk med en gang, er det mye bedre enn å gå og irritere seg.
    Så fast plass til saker og ting og ta litt og litt hele tiden. Da slipper man å sette av timesvis til storopprydding.
    Også sverger jeg til kurver. Alt som hører sammen blir sortert i kurver også blir kurvene puttet i skap og skuffer!!

    SvarSlett
  4. Anonym9.7.11

    Har tyvärr inte några bra tips att komma med.
    Jag har lite OCD när det handlar om ryddighet och renlighet. Tyvärr har min partner det åt helt andra hållet. Han är nästan aldrig hemma heller så det blir jag som får se skrotet dag ut och dag in.
    Men att veta var varje sak har sin plats är alltid bra. Och att ALLTID lägga tillbaka saker där man tog dem ifrån så fort man använt dem. Det var nåt min far lärde mig. Har säkert lite OCD från honom. ;o)
    Ha en bra helg!

    SvarSlett
  5. Mitt bästa tips är att köpa korgar och boxar till allt. Och ett par extra boxar att lägga allt det där småskruttet i som inte har någon bra plats och bara flyter runt annars.

    Ett annat tips är ta 15 minuter varje kväll och gå en runda i hemmet och plocka undan allt. Man hinner MYCKET på 15 minuter, speciellt om man är två eller fler som hjälper till.

    SvarSlett
  6. Hiv mannskiten!! æ kasta rotet før æ bli følelsesmessig knytta til det! -Ja, altså rotet på kjøkkenbenken ;-) Alt det andre rotet har en tendens til å bli flytta rundt og rundt!!! Merkelie greier!!

    SvarSlett
  7. Jeg vil også ha system!!!
    Men så er det så kjedelig å kaste.... Og så kjedelig å bruke penger på smarte oppbevaringsløsninger, når det er så mye annet gøy å bruke de på:)
    Får følge med her, og se hvilke tips du får:)
    Morsomt med nøkler i oppvaskemaskinen da:)
    Jeg lette helt hysterisk etter bilnøklene her en dag... Fant de i bunnen av en lekekasse... Herlig med små hjelpere:)

    Fin dag til deg!
    Klem!

    SvarSlett
  8. Sanna Turøy11.7.11

    Noen tips fra meg...

    Dymomaskin til merking av saker og ting - så vet alle hvor alt skal, ikke bare den som laget systemet;) Selv liker jeg den gammeldagse typen i 3D skrift best.

    Til barnas leker i stuen bruker jeg en pen kurv med lokk som blander seg inn som en del av interiøret..

    På badet har jeg brukt hermetikkbokser merket med dymo hva som skal være i boksene.. har en lav boks (ananas boks) til q-tips, og noen høye (eks. hermetiske tomater) bokser til cotton pads, tannbørster og tamponger. Har noen gjennomsiktige bokser med truseinnlegg og en til nursing pads. Det gjør det pent inne i skapene også;)

    Bruk helst samme stil på glass og bokser... i alle fall for hvert rom. Det gir et mye mer ryddig inntrykk:)

    Til sysaker har jeg brukt samme stil syltetøyglass til knapper, bånd, sytråd og sånt. Merker de med dymo, lett å finne frem.

    Har ryddet igjennom verktøyutstyret. Fant en stor verktøykasse som kunne romme det meste, i stedet for ørten ulike mindre bokser/skrin til alt mulig. Har kjøpt et stor sortimentskap med skuffer fra biltema. MYE å velge i, ulike størrelser, og noen er til og med litt fine i metall. I disse putter jeg skruer, spiker, skiftnøkler og alle mulige dingser... Merker skuffene med DYMO selvfølgelig.

    Har brukt sortimentskap til hobbysaker og kontorsaker også. Sikkerhetsnåler, gummistrikk, stifter etc etc. Da slipper man unna med ferre oppbevaringsenheter, og man trenger ikke bruke så mange ulike bokser og ekser som lager rot i seg selv.

    Søk på nettet og finn adresser og telefonnummer til organisasjoner som vil bruke det du har "til overs" ( også opplevd som rot når vi ikke trenger det/ikke liker det lenger). Da kan du gi ifra deg med kjempegod samvittifhet, og det letter gjerne prosessen når du gir bort den fine, dyre kjolen som du aldri engang har brukt til noen som vil ha stor glede av den. Noen hjelpeorganisasjoner tar imot leker, klær, sko, håndklær, sengetøy og virkelig alt mulig. Yes!;)

    Håper noen av tipsene kan være til glede og hjelp:)

    Hilsen Sanna

    SvarSlett
  9. Hei.
    Jeg er godt kjent for å være en ordens freak.
    Trenger og liker at huset er perfekt til alle tider.
    Jeg ser nå at det krever mye tid og ktefter som jeg heller vil bruke sammen med familien.
    Så i ny og ne lar jeg ting stå.og sitte heller ekstra lenge rundt middagsbordet.
    Husk at når du er 80 kommer du sikkert ikke å huske tilbake å tenke"gud det var altid så deilig å ryddig hjemme!" men heller" jeg brukte masse tid med familien..
    Men uansett litt ryddigere kan det jo være.som sagt så er jeg en ryddefreak.
    så jeg tar ting med en gang og lar ikke ting stå eller ligge. det er mitt motto.gjort det nå.så trenger jeg ikke tenke på det lengre.
    Det er selvfølgelig en evig runddans man blir jo aldri helt ferdig...man kan prøve.

    Vask og rydd!
    Etter deg.søler du kunn to dråper ellen litt mel så vasker du det vekk.litt og litt blir fort mye i en stor familie

    Jeg har rutiner på alt!
    når jeg vasker klær.henge opp.stryke.tar det på en dag.vaske bad og kjøkken en annen dag og soverom etc en annen dag.jeg har lister av det som må gjøres.
    Fek:vindusvask 1 i mnd,bad en gang i uken.kjøkken og spisestue vær kveld.
    Om man har lister med klare bekjeder om hva som må gjøres da kan man lettere fordele oppgavenen.(far tar gulvask på søndag,sønn
    støvsuge huset...)
    jeg vasker gulv med sviffer vær kveld og setter på oppvaskmaskin.rydder kjøkken.
    Da er det mye hyggligere å stå opp til en ryddig kjøkken.før frokost tar man oppvasken.

    Har du brukt noe.sett det tilbake.rydd etter deg uansett.

    Kast og rydd gjevlig!
    Opp i klesskap.lekerom og hobby.
    Ting samler seg på de undeligste plassene.
    Kast det.du komner ikke til å bruke det hvis du ikke savner det til daglig.

    Gi bort eller finn en ny bruksområde.

    Ja få orden på ting!
    Nøtter,frø og mel i glass.enten ikea eller norgesglass.er mye rydddigere.
    Dette gjelder også hobbyting.verktøy og leker

    Merk!
    Lag systemer.merk med dymo eller lag selv merkemapper som er enkle og dekorativ.som gir et ryddig uttrykk.

    Lær deg selv og dine å holde orden!
    før man legger seg en rutine på rydding av leker.playstasjon. eller aviser.
    altid intet untak.
    Man må være ganske streng i starten men etterhvert blir det en del av hverdagen og man for gleden av en ryddug hus til alle tider...

    Lykketil.

    SvarSlett
  10. Jeg anbefaler å titte på bloggen chez Larsson. Hun er en dame med et plettfritt hjem og system for alt. Hun deler alle sine tips. Jeg er spent på hva du kommer frem til:-)

    SvarSlett