30.4.13

Design: Live Margrethe Kvelland


Live Margrethe Kvelland fra Bjørndal i Oslo er plukket ut blant de beste konseptene som har gått videre i den prestisjefylte globale designkonkurransen Electrolux Design Lab og er den andre av fire finalister jeg presenterer denne uken. Et  levende tak ideen som førte henne til delfinalen i konkurransen.



– Ideen til The Living Ceiling kom da jeg var hjemme i Oslo i juleferien. Jeg så at taket var den eneste flaten i rommet som ikke var utnyttet på noen som helst måte - bortsett fra til lamper. Ideen er å aktivisere takflaten på en ny måte, slik at den kan bringe naturlig luft inn i bygninger, forklarer Oslo-jenta som til daglig har sitt virke på NTNU i Trondheim.

Urbanisering fører til trangere hjem, dårligere luftkvalitet og et mer stressende liv totalt. God luft baserer seg på så mye mer enn bare luftkvaliteten i seg selv, og derfor har Live Margrethe fokusert på å gjenskape forståelsen vår av hva som er frisk luft: bevegelse, lys, romslighet og renhet, sier hun videre. Hun har introdusert en funksjon som gjør det mulig å gjenskape spesielle stemninger gjennom bevegelse, lys og lyd. Hva med en lun dag på landet, en frisk dag i skogen eller en stjernehimmel på natten? Jeg gleder meg i alle fall til fortsettelsen.





Pin It

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar