2.8.11

Tips til rydding i klesskapet

Jeg har akkurat skrevet en artikkel om å rydde, med mange god tips og råd. Jeg skal nok si ifra når den kommer på trykk. Jeg prøver så godt jeg kan å tviholde på de tipsene jeg ga, men Ipaden vil liksom bare ikke befinne seg der den skal, den ligger i sofaen, under sengen,  og ved badekaret (skrekk og gru). Men et tips som er en suksess, gjelder garderoben. Etter lang fartstid i klesbransjen elsker brettekanter og like kleshengere (med en fingersbred avstand i mellom). Jeg har mye klær, men bruker kanskje bare 30%.

Derfor gjør jeg følgende: 

Via Pintrest.com

  • Jeg tar alle klærene ut av skapet og grovsorter, ut med det jeg vet jeg ikke bruker. Så kommer det smarte: jeg henger det jeg vil beholde inn igjen, men denne gangen med hengerene feil vei, altstå med bøyen inn mot veggen. 
  • Når jeg bruker noe, henger jeg det inn igjen, med bøyen riktig vei, ut mot meg. Etter 8 –10 uker ser jeg fort hva som er favorittene, og hva jeg aldri bruker.
  • Da sorterer jeg med hard hånd. Det som forsatt henger med bøylen inn mot veggen skal ha en temmelig god grunn til å bli (les Kashmirgenseren fra San Francisco, dårlig passform, men jieeeses, vi snakkes Kashmir). Og så fargekoordinerer jeg..... er helt avhengig!
  • Det som skal ut sorteres i følgende; en kasse til Fretex, en kasse til søster/mor, og en kasse til byttekvelden med jentene (det skal jeg fortelle mer om senere).

Via Pinrest.com
Og volila, jeg har funnet klær jeg nesten har glemt, jeg har fått orden i kaoset, det er lettere å finne antrekk når klærne passer (de krymper litt inne i skapet), og klærne har fått bedre plass og krøller mindre. 
Prøv det da vel :)



Pin It

7 kommentarer:

  1. så lurt det med å snu hengarane!

    takk for gode tips :)

    SvarSlett
  2. Flott tips det med å snu hengerne for å finne ut hva du faktisk bruker. Driver akkurat å ordner i skapene mine. Har sortert ut det som er for lite (desverre) og tatt et kritisk blikk på resten, sortert etter farge og skilt mellom jobb og hverdagsklær. Nå er det bare et skap igjen, og der skal jeg bruke hengertrikset...

    SvarSlett
  3. Flott tips! Nå fikk jeg en påminner om at jeg må rydde i skapet...

    SvarSlett
  4. Har gått noen dager og sett på en garderobe som bør både ryddes og sorteres.
    NÅ fikk jeg det lille sparket jeg trengte. ; )

    Takk for tipsene og ha en fin sommerkveld.

    : ) fra meg

    SvarSlett
  5. Jeg rydder i kleskapet mitt med jevne mellomrom, og er avhengig av tellekanter..... men noe skjedde og alt har sklidd ut! Har lenge tenkt at nå må det tas grep. Nå ble jeg virkelig inspirert! Hengertipset skal tas i bruk:-) Kashmirgenser ja.... min er fra Harrods i London og har ligget ubrukt i mange år... tror den skal få nytt liv som pute kanskje? Hehe...

    Takk for supre tips, ha en flott dag :-)

    Beate

    SvarSlett
  6. Anonym5.8.11

    Perfekt!
    Det där måse jag pröva. Använder samma, samma just nu för jag får inte plats i kläderna som krympt i garderoben. Stor rydding ska till...snart!
    =o)

    SvarSlett
  7. Gud så underbart!! Sådär borde jag också göra. Det är så himla lätt att behålla någonting som var dyrt som man hoppas på att man ska komma i igen... någon dag :)

    SvarSlett