27.4.13

Design: Camila Sanhueza

I dagene som kommer vil jeg presentere de fire norske finalistene til den prestisjefylte globale designkonkurransen Electrolux Design LabOver 1700 bidrag ble i år sendt inn til konkurransen, som går ut på å designe produkter eller tjenester til fremtidens hus og hjem. Jeg begynner med søte Camila Sanhueza fra Stavanger. Hennes idè er en ”støvblomst” som ikke samler blomsterstøv, men husstøv og som gir et bedre inneklima.

– Ideen til å utvikle et produkt i konkurransekategorien Natural Air kom en kveld jeg satt og slappet av hjemme. Jeg ønsket meg en beroligende stemning, varme farger og behagelig belysning, og ble inspirert til å lage et produkt som kunne gi meg nettopp dette. Jeg fortsatte å jobbe med dette konseptet og endte opp med The Sprig som ble min endelige besvarelse til konkurransen, sier Camila, som har sitt daglige virke på NTNU i Trondheim.


The Sprig er et produkt som gir brukeren mulighet til å velge stemning samtidig som den rengjør luften i hjemmet. The Sprig er formet som en kvist og bladene er små skjermer. Som alle andre skjermer vil bladene tiltrekke seg støv som følge av statisk elektrisitet. Støvet vil ikke legge seg på skjermene, men føres bak bladet, gjennom greinen og ende i en liten beholder i bunnen av produktet. Hva som vises på skjermene vil du kunne kontrollere gjennom en app, du vil kunne velge enkle mønster, farger og lysstyrke.




Pin It

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar