1.3.13

5 fine ryddetips

I dag skal jeg bruke dagen på å rydde, både her i huset og på showroomet. Jeg vet ikke hvordan det er med deg, men jeg får et akutt rydde og vaske behov når det begynne rå bli lysere ute og solen skinner. Og når jeg har ryddet her, skal jeg bruke noen timer på å rydde skrivebordet på macen og etiketteer på bloggen. Det er i alle fall planen. 

Instragam @hviit

Her er 5 fine ryddetips: 

1. Det kan være smart  å dele opp ryddingen i mindre deler for ikke å føle at oppgaven er uoverkommelig. En fin metode å gjøre dette på er å rydde kun et rom pr. dag. Eventuelt kan du bruke stoppeklokke og rydde i f.eks. 1 time pr dag, eller velge ut et rom og rydde i 10 min. Barna mine synes dette er kjempegøy! Så koser vi oss etterpå!
2. Lag et system for oppbevaring og behandling av post. Det er utrolig hvor mye rot det blir av reklame og uviktige papirer som ligger spredd over hele huset. Gjør det til en vane å ta en beslutning om hva som skal gjøres med hvert enkelt brev som kommer inn i huset. Det aller beste er å betale og arkivere (eller kaste) regningene samme dag de kommer.
Visste du at hver eneste husholdning i Norge mottar i snitt 45 kilo uadressert reklame hvert eneste år? 45 kilo! På hjemmesidene til Grønn hverdag kan du bestille gratis “nei takk til reklame” klistremerker (du betaler kun porto) til å sette på postkassa. Ikke bare gjør du huset ditt mer ryddig, men også en god gjerning for miljøet. Abbonerer du på avisen følger det som regel med en del reklameinnstikk. Gjør det til en regel å kaste all uinteressant reklame med det samme du henter avisen.
3. Gjør det til en vane å aldri legge deg om kvelden før kjøkkenet er ryddet og skitne kopper og kar enten er vasket opp, eller puttet i vaskemaskinen. Gjør det til en god vane å skylle og sette kopper og kar i oppvaskmaskinen etter hvert måltid. Har du ikke oppvaskmaskin, skyll og sett i oppvaskkummen. Vask opp etter hver middag og hver kveld.
4. Hver gang du skifter klær, bestem deg for om det plagget du har på deg enten skal legges i skittentøysdunken eller kan legges inn i klesskapet igjen. Ikke bare sleng plagget på en stol eller på golvet. Det tar deg 10 sekunder å henge plagget tilbake i skapet!
5. Rydd opp en gjenstand hver gang du forlater er rom. Det er utrolig hvor effektivt dette fungerer om du gjør det slavisk hver eneste dag. Det har jeg lært av mamma, men jeg har tendesen til å glemme det litt for ofte (Unnskyld mamma, skal skjerpe meg!)
Tips om ryddetips fant jeg her. Teksten er bearbeidet av meg.




Pin It

8 kommentarer:

  1. Gode tips! Den med å alltid rydde kjøkken og stove før eg legg meg, har eg alltid hatt med meg. Han eg er gift med synst det er noko tull "kan jo ta det i morgon"...NEI, eg legg meg ikkje med tanke på kva som ventar meg om morgonen! Tenk så deilig å våkne til ny dag med reint og ryddig hus!!!

    Fin ryddedag til deg.

    Her har vi sjukdom i huset....

    Solveig

    SvarSlett
  2. Mange fine tips! Fikk rett og slett lyst til å dra hjem og rydde just this minute!

    SvarSlett
  3. Skal heretter leve etter punkt 4!!! Aldri mer slenge klær over badekarkanten. Godt med en ryddesjau innimellom. Er i skikkelig ryddemood om dagen selv.
    God helg:)
    Mona

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, vår lyset gjør noe med det!

      Slett
  4. Heisan
    Artige med ryddetipsene, og tips nr 3 om kjökkenryddingen, den pukten har jeg fulgt ettersom vi storoppussa kjökkenet 2010, da er det ekstra morro å holde det fint.
    go helg til deg og dine klem Aina-Kristin

    SvarSlett
  5. Hei på deg! :)

    Takk for flotte ryddetips.
    Jeg har også ryddeånden over meg om dagen, det er så deilig å få ting på plass og skape orden i hjemmet. :)

    Tips 4 var veldig lurt. Det skal jeg ta med meg videre! Klærne havner jo overalt og de hoper seg spesielt opp på kommoden på soverommet.

    Jeg ønsker deg en herlig fredag i vårsolen <3

    -Heidi

    SvarSlett
  6. Jag är i stort behov av att städa så tack för tipsen. :) Att ta ett rum per dag (eller i taget) är ju väldigt fiffigt.

    Vilken fin blogg du har, kul att jag hittade hit!

    Ha en fin lördag. :)

    SvarSlett