24.10.11

Et spark i baken...

hviit
En stille mandagsmorgen... Kruset fra Tine K Home er god å holde i før jeg skal en tur på treningssenteret – min første yoga time på evigheter. På søndagstur i går snakket jeg den mest sporty personen jeg kjenner. Hun mener det er snakk om prioritering når det kommer til trening. Hun har tre små barn, to jobber og en mann som er mye borte. Allikevel trener hun (nesten) hver dag. Hun sier det gir henne oversikt og energi (og så ser hun ut som en gudinne også). Så hva er min unnskyldning? Sofaen er for myk, jeg må pakke opp varer, jeg må pakke ned varer, forbrede en styling, hjelpe til med lesker.... øhhh, sa jeg henge opp klesvasken? Slutt på snikk snakk, NÅ skal ta meg sammen.  Hvordan presser du inn trening i en travel hverdag? Har du noen gode tips? Jeg trenger litt hjelp til å komme i gang (igjen)...


Pin It

11 kommentarer:

  1. Hehe, kjenner meg veldig godt igjen - og jeg har ikke engang barn, eller butikk! Men nå har jeg ihvertfall en mølle i kjelleren, så jeg kan løpe en halvtimes tid bare for å lette på samvittigheten dersom jeg ikke kommer meg på treningssenter! Før trente jeg faktisk hver eneste dag... Men så kjøpte vi et oppussingsprosjekt og da... vel... tiden flyr for å si det sånn!


    Gleder meg veldig til å besøke deg 3. november!

    SvarSlett
  2. OI....her kjenner jeg den dårlige samvittigheten med det samme. Skulle gjerne hatt litt motivasjon selv.. Jeg er hjemmegående god gammeldags husmor og har vært det i 11 år. Mannen jobber omtrent døgndrift, så det blir meg som må holde skansen så og si hele døgnet. "Hakke tid"...er vel den mest hyppigste unnskyldningen. "Hundene" skal ha sin tur på minimum 1- 1/2 time hver dag, og da det er snakk om Basset Hound blir det ikke mye trening ut av de turene.. Støvsuging hver dag pga hundehår, ærender som handling av mat osv., lekser, fritidsaktiviteter med barna osv osv osv. Jeg trenger også gode tips, så her vil jeg følge godt med!:))
    Klem Anne Karin

    SvarSlett
  3. Jeg har det på samme måte! Jeg har ingen unnskyldning for å ikke trene, likevel klarer jeg å finne på veldig mange;)
    For min del tror jeg at jeg lett kunne ha byttet ut et par timer tvtitting med trening;)

    God treningsøkt, Linda:)

    SvarSlett
  4. Jeg er som damen du kjenner. Jeg har to barn, mann, full jobb, hobbyer, blogg mm. Men får alltid inn trening. Det minst viktige må vike for treningen. Men men får jo så mye tilbake med å investere litt tid til trening, man får mer overskudd både mentalt og fysisk. Jeg klarer ikke leve uten.

    SvarSlett
  5. Sukk, eg har ingen barn, men klarer likevel ikkje å finne tid til trening! (Det vil sei: tida er der, men det var det der med prioriteringar...)

    Det som har funka, og SKAL funke framover for meg: Avtal faste treningsdagar med ei god veninne! Då har ein ikkje samvittighet til å avbryte avtalen, og kan hjelpe kvarandre å dra i gong :)

    Lykke til med treningsplanane :)
    Ønsker deg ein super dag!
    Klem Helene

    Ps. Korleis er dei tinek krusa å halde i med tanke på varme? Kjøpte meg nokre pipkrus, utan hank, for ei tid sidan, men dei blei jo så varme at eg kan gløyme å nyte kaffien i dei...

    SvarSlett
  6. Tren om morgenen søte du. Grusomt de to første gangene. Fullstendig fantastisk så snart man kommer inn i rutinen. Jeg har trent før jobb (jeg begynner på jobb 9) i mange år nå, og den følelsen man har når man kommer nytrenet, nydusjet og nyfikset på jobb rett fra treningssenteret er ganske ubeskrivelig. Jeg har alltid en deilig illusjon om at jeg er litt superkvinne med full kontroll over egen kropp akkurat da, og er sikkert veldig irriterende for alle andre enn meg selv når jeg kommer svinsende inn på kontoret:) Illusjonen brister fort altså, men fytterakkern så deilig det er mens jeg er illusjonert!

    Kos deg på trening!

    /Anita:)

    SvarSlett
  7. Jeg har akkurat samme problem - så jeg får følge med her hva andre kommer med av tips;)) Lykke til, jeg er også klar og det SKAL gjennomføres!

    Fiiiin mandag til deg♥

    SvarSlett
  8. For det første, så er du i gang. Det skal du sette pris på. Det er alltid utfordrende å komme seg ut. Så det er bra. Finn noe du liker å holde på med, så du kan gjøre det resten av livet. Selv liker jeg å jogge. Alene. Ikke med pulsklokke og press. Bare fin musikk. Det er rene meditasjon for meg. Så komemr runners high. Rusen. Endorfinene. Etter hvert. I tillegg underviser og trener jeg yoga. det har hjulpet meg gjennom mye, og gir meg styrke. Fysisk og mentalt. Selv om jeg jobber på treningssenter bruker jeg det lite. Jeg har funnet min egen greie. Så jeg prøver legge inn joggeturer på vei fra jobb. Det er så godt å være ferdig med det og bare ha resten av etterm og kvelden fri. Om du liker å trene sammen med noen, få deg en fast treningspartner og legg opp faste økter sammen. Og husk, begynn med små realistiske mål. Mestring er saken. Så kan du øke på om du vil. Husk også at det er hverdagsaktiviteten som er det viktigste. 30 min fys akt hver dag er minstebehovet. Kan gjøres i intervaller eller sammenlagt. Gå til og fra abutikken. Gå/sykle med barna til barneh/skole. Ta trappa og alt det der. Tren med handleposene som vekter. Og tenk på trening som tannpusse- en øndvendighet. Pusser man ikke tenner får man lodne tenner (som Kari Jaquesson sa). Det samme skjer med kroppen. Så det er investering. I deg selv. "Jeg trener for å dø så frisk som mulig, så sent som mulig" har jeg hørt. Og husk, om det er lite du gjør- så er det bedre enn før. Litt er ogs noe. Og andre ganger må man bare gjøre som NIke sier. "Just do it". Kom i gang. Så kommer den gode følelsen snikende.
    Hm, nå skulle jeg kanskje tatt meg en joggetur...

    Lykke til! You can do it.

    SvarSlett
  9. Jeg begynte med kosttilskuddet Spirulina og da kom energien jeg trengte til å starte med trening etter jeg fikk barn...nå skal det være sagt at jeg var på bunnen når det kom til mangel på energi også...men det var det som manglet:) Lykke til:)

    SvarSlett
  10. Er litt sånn jeg også...Jeg drømmer og å lyst til å trene, men foreløpig er te-koppen og sofakroken veldig god!
    Men en deilig tur i skogen er godt i ny og ne:)

    SvarSlett
  11. Man kan spise mye og gjøre mye , men det sitter ofte i hodet. Man får det til! OM man kommer seg opp og ut. Ikk eså mye, men litt. Det er det som teller.

    SvarSlett